Opin vísindi

The invisible world between us. Touch and self-affection in the philosophy of Luce Irigaray

The invisible world between us. Touch and self-affection in the philosophy of Luce Irigaray


Title: The invisible world between us. Touch and self-affection in the philosophy of Luce Irigaray
Author: Hreinsdóttir, Steinunn
Advisor: Björn Þorsteinsson
Date: 2025-02-07
Language: English
Scope: 196
University/Institute: Háskóli Íslands
University of Iceland
School: Hugvísindasvið (HÍ)
School of Humanities (UI)
Department: Faculty of philosophy, history and archaeology
Deild heimspeki, sagnfræði og fornleifafræði (HÍ)
ISBN: 978-9935-9811-4-1
Subject: Snerting; Kynjamismunun; Fyrirbærafræði; Doktorsritgerðir; Heimspeki; Touch; Self-affection; Luce Irigaray
URI: https://hdl.handle.net/20.500.11815/5247

Show full item record

Abstract:

 
In this dissertation and through the phenomenology of the body, I explore the nature of touch, affect and implicit meaning in the formation of meaning in Luce Irigaray’s philosophy linked to her concept of sexual difference, embodiment and action in perception. I argue that interaction and inter-affection brings forth the knowable world whereby we shape ourselves and the world. In chapter one, I begin by exploring touch as a haptic engagement, as a sense of touch that precedes perception and is thus irreducible to our sensory perception such as tactile touch and vision. I then unfold how Irigaray rejects Merleau-Ponty’s notion of touch based on his idea of the two touching hands as he misses the alterity of the other and the way we transcend each other in a vital process of inter-affectivity. Touch does not obey subject-object logic but rather belongs to the unpredictability of the affective responding being in the invisible space between us — with its source in the material maternal touch. Then in chapter two, I explore how sexual difference is intrinsically linked to touch and affect, having transcendental, spiritual and ethical implications and qualities based on our essential desire to connect in relation to difference or to the irreducible other so as to be whole. A pivotal concern in my dissertation is the interval, our place of relationships, and our possible creation of lateral intersubjectivity without subjugation and outside the master narrative of the one, the neuter. In chapter three I continue to investigate how the concept of self-affection is linked to sexual difference as the political power of transformation and change to overcome dualisms in Western culture such as the binary between subject and object, body and mind, nature and culture, and traditional gender binaries that uphold the hegemony of the one. The real problem does not concern the longstanding debating discourses between essentialism and constructionism, but how we can enter into a culture of being two that is of a sexual nature. Finally, in chapter four, based on the phenomenology of the fluid and the in-between, I explore our relation to time. I unfold how the temporal affective/affected body precedes subjectivity and other categories and how this temporality allows the transcendence from immanence towards a novel state of being that goes against metaphysical binaries. By relating to the discontinuous time of affect, it is possible to disrupt the idea of the self-producing subject and the linear time of the same and redeem the past towards a cultivation of sexual difference and a more creative future.
 
Í þessari ritgerð og í ljósi fyrirbærafræði líkamans tekst ég á við eðli snertingar, eðli sjálfshrifa og hins undirskilda í myndun merkingar eins og hún birtist í heimspeki Luce Irigaray, en viðfangsefnið tengist kynjamismun, líkamleika og gerandavirkni. Ég færi rök fyrir því hvernig stöðug víxlverkun okkar við heiminn leiðir af sér hinn þekkingarbæra heim sem felur í sér að við mótum heiminn og okkur sjálf. Í fyrsta kafla greini ég snertingu sem skynhrif sem er alltaf víðfeðmnari og flóknari en skilningarvit okkar og því ekki unnt að smætta snertinguna og samlaga hana skynfærum okkar eins og snertiskyni og sjónskyni. Þá geri ég grein fyrir því hvernig Irigaray hafnar kenningu Merleau-Pontys um snertingu sem grundvallast á hugmynd hans um tvær hendur sem snerta hvor aðra, en hugmyndin nær ekki utan um annarleika hins og hvernig við yfirstígum hvert annað og þróumst í líflegu ferli sjálfshrifa. Snertingin hlýðir ekki lögmáli sjálfveru og viðfangs og tilheyrir frekar ófyrirsjáanlegri skynfinningu viðbragðsvera, sem er í senn forhugtakanleg og gagnverkandi og á sér stað í hinu ósýnilega rými á milli okkar — sem á jafnframt upphaf sitt í móðurlegri snertingu. Í öðrum kafla kanna ég tengsl kynjamismunar, snertingar og skynhrifa sem gefa kost á hreyfingu handanverunnar og leiða jafnframt af sér vitsmunalega og siðferðilega verðleika grundvallaða á eðlislægri þrá mannsins til að tengjast mismuninum eða hinum „óþættanlega hinum“ til að verða heil. Þungamiðja ritgerðar minnar er millibilið, staður tengsla okkar sem fela í sér endalausa möguleika á láréttum samveruleika án stigveldis og undirokunar — utan rökfræði einsleikans sem birtist sem hlutlægni í tungumálinu. Í þriðja kafla rýni ég áfram í tengsl sjálfshrifa og kynjamismunar sem pólítísks afls umbreytinga og sköpunar sem miðar að því að yfirstíga skautun vestrænnar menningar eins og hún birtist í tvíhyggjupörun sjálfsveru og viðfangs, líkama og hugar, náttúru og menningar sem og hefðbundna tvíhyggju kyngervis sem viðheldur lögmáli yfirráða hins eina sanna. Hið raunverulega vandamál varðar ekki hina langvinna deilu milli eðlishyggju og mótunarhyggju heldur hvernig við getum skapað láréttan samveruleika tveggja sjálfsvera grundvallaða á kynjamismuni. Í fjórða kafla og í ljósi fyrirbærafræði millirýmisins og hins fljótandi, skoða ég tengsl okkar við tímann og beini sjónum að því hvernig skynhrifin fara á undan sjálfsveruleika og hugtökum. Þá er hugað að því hvernig tími líkamsvitundar gerir handanverunni kleift að yfirstíga íveru/staðveru sína sem gengur í berhögg við frumspekilega tvíhyggju. Með því að aftengjast línulegum tíma einsleika og hverfa til skynhrifa er unnt að hrekja hugmyndina um hinn sjálfskapaða einstakling og endurheimta fortíðina í átt að viðurkenningu mismunar og sköpun framtíðar.
 

Files in this item

This item appears in the following Collection(s)