dc.contributor |
Háskóli Íslands |
dc.contributor |
University of Iceland |
dc.contributor.advisor |
Gunnar Þór Jóhannesson |
dc.contributor.author |
Thórhallsdóttir, Gyda |
dc.date.accessioned |
2025-06-16T13:15:59Z |
dc.date.available |
2025-06-16T13:15:59Z |
dc.date.issued |
2025-06-23 |
dc.identifier.isbn |
978-9935-9837-4-9 |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.11815/5550 |
dc.description |
University of Iceland’s Eimskip Fund. |
dc.description.abstract |
This study evaluates a novel methodological approach for analyzing tourism mobility patterns in time and space within regions characterized by core-periphery mobility patterns, with Iceland and its key nature-based destinations serving as the study area. Traditional analyses often rely on overnight stay data; however, this approach fails to capture the full scope of visitor behavior in core-periphery contexts, where tourists frequently base themselves in urban cores and undertake day trips to rural peripheries. This study aims to enhance understanding of tourism mobility patterns in Iceland in relation to the aims of the Icelandic tourism authorities to improve sustainable tourism planning and management.
The study emphasizes methodological advancements and the integration of diverse datasets to enhance analytical accuracy. Vehicle counters at nature-based destinations were employed to track visitor movements, enabling comparison with overnight stay data and departure data from Keflavík International Airport. Converting vehicle counts into visitor estimates formed the basis of the methodological exploration detailed in Papers 1 and 2. Paper 3 utilized these data to analyze mobility patterns across Iceland. Paper 4 tested Bluetooth sensors in the Jökulsárlón area, assessing their utility for tracking directional vehicle flows.
The findings highlight the efficacy and cost-efficiency of automated methods. These tools overcome limitations related to recall bias and provide robust baseline data on mobility patterns. While these methods offer valuable insights, understanding the underlying motivations behind mobility patterns necessitates supplementary approaches. This methodology represents a significant advancement in studying tourism mobility in core-periphery regions, such as the Arctic regions. |
dc.description.abstract |
Markmið rannsóknarinnar er að prófa og meta nýjar aðferðir til að greina ferðaleiðir
ferðamanna á svæðum sem einkennast af sterkum kjarnasvæðum, oft borgum, sem stýra
flæðinu út á jaðarsvæðin. Rannsóknarsvæðið er Ísland og vinsælir náttúrstaðir.
Gistináttagögn hafa mikið verið notuð til að greina ferðaleiðir. Slík gögn segja einungis hálfa
söguna á stöðum eins og Íslandi, þar sem ferðamenn dvelja mikið til í þéttbýli og fara þaðan
í dagsferðir á nærliggjandi náttúrustaði. Gert er ráð fyrir að niðurstöður rannsóknarinnar geti
aðstoðað stjórnvöld til að ná markmiðum sínum um að skipuleggja og stjórna
ferðaþjónustunni á sjálfbæran hátt.
Rannsóknin leggur áherslu á að bæta aðferðafræði og nýtingu ólíkra gagnasetta til að fá
skýrari mynd af stöðunni. Til að greina ferðaleiðirnar, var að mestu notast við bifreiðateljara
á náttúrustöðum. Gögnin voru borin saman við gagnasett um gistinætur og fjölda ferðamanna
um Keflavíkurflugvöll. Í greinum 1 og 2 var nýting bifreiðateljara til að áætla fjölda
ferðamanna á náttúrustöðum lýst. Í grein 3 voru gögnin svo notuð til að greina ferðaleiðir
um Ísland. Í grein 4 voru tveir Bluetooth skynjarar notaðir til að greina stefnu farartækja.
Niðurstöðurnar sýna fram á mikilvægi sjálfvirkra rannsóknaaðferða. Þær eru hagkvæmar í
framkvæmd og ekki þarf að treysta á minni þátttakenda um hvert þeir fóru. Aðferðafræðin
sem hér er kynnt veitir góð grunngögn um ferðamynstur og leiðir og er mikilvæg viðbót við
aðrar aðferðir. Aðferðafræðin er mikilvæg framþróun í rannsóknum á ferðaleiðum á svæðum
eins og Íslandi og heimskautasvæðunum, sem einkennast af sterkum kjarna þaðan sem
flæðið er út á jaðarsvæðin. |
dc.format.extent |
120 |
dc.language.iso |
en |
dc.publisher |
University of Iceland, School of Engineering and Natural Sciences, Faculty of Life and Environmental Sciences |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
dc.subject |
Doktorsritgerðir |
dc.subject |
Ferðaleiðir |
dc.subject |
Ferðamennska |
dc.subject |
Ísland |
dc.subject |
Tourism |
dc.subject |
Iceland |
dc.title |
Mobility Patterns in Time and Space. Planning and Managing for Sustainable Tourism. |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
dc.contributor.department |
Líf- og umhverfisvísindadeild (HÍ) |
dc.contributor.department |
Faculty of Life and Environmental Sciences (UI) |
dc.contributor.school |
Verk- og náttúruvísindasvið (HÍ) |
dc.contributor.school |
School of Engineering and Natural Sciences (UI) |