dc.contributor |
University of Iceland |
dc.contributor |
Háskóli Íslands |
dc.contributor.advisor |
Dr. Audrey Osler |
dc.contributor.author |
Gollifer, Susan Elizabeth |
dc.date.accessioned |
2023-05-23T14:35:02Z |
dc.date.available |
2023-05-23T14:35:02Z |
dc.date.issued |
2021-06 |
dc.identifier.citation |
Gollifer, S.E. (2021). Human Rights Education in Iceland: Learning about transformative pedagogies from upper secondary school teachers' stories [Ed.D. thesis]. University of Iceland. |
dc.identifier.isbn |
978-9935-9534-6-9 |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.11815/4218 |
dc.description.abstract |
Daily, we witness human rights violations linked to poverty, forced migration, discrimination and right-wing xenophobia, perpetuating positions of subordination and marginalisation. Human rights violations are also evident in schools. Human rights education (HRE) is a right, as articulated in human rights instruments, internationally and nationally. Yet in Iceland, HRE is not a recognised field of social justice education and research; human rights are addressed or assumed in multicultural, inclusive, sustainability, democracy and citizenship education. Democracy and human rights are one of six curriculum pillars in the 2011 national curriculum guides, suggesting a commitment to human rights. An interpretive narrative inquiry approach draws on ten upper secondary school teachers’ life stories, analysed using grounded theory and reflexive thematic analysis, to inform and extend understandings of transformative HRE. Professional knowledge from the researcher´s own narrative and analysis of human rights, HRE literature, education policy and the school context in Iceland, are used as additional data sets to inform analysis of the empirical data. Findings on teachers’ reasons for working with human rights, their practices, and perceptions of systemic challenges are used to inform teacher education. Findings suggest that teachers’ moral and political convictions, informed by cross-cultural experiences, are diluted by tacit knowledge of what human rights and HRE are. Teachers’ practices are reflective of learning through human rights rather than about and for human rights. Human rights risk being trivialised as teachers revert to familiar discourses and practices. Teachers report insufficient professional support, creating tensions and contradictions between their own human rights commitments and systemic expectations. The study argues that it is currently problematic to discuss HRE as transformative pedagogy in the context of conservative upper secondary schools. First, attention should be placed on human rights in teacher education. The study conceptualises an HRE teacher education framework aimed at developing teachers’ human rights and HRE knowledge and skills to generate human rights praxis as a counter-narrative to systemic constraints. The study contributes to international and local HRE scholarship by highlighting the responsibility and role of teacher education in sustaining human rights cultures. |
dc.description.abstract |
Á hverjum degi verðum við vitni að mannréttindabrotum sem tengjast
fátækt, flótta, mismunun, útlendingaandúð, kúgun og jaðarsetningu.
Mannréttindabrot eiga sér einnig stað í skólakerfinu. Mannréttindamenntun
er réttur sem tilgreindur er í mannréttindaskuldbindingum, bæði
staðbundnum og alþjóðlegum. Samt sem áður er mannréttindamenntun ekki
skilgreind sem hluti af réttlætismenntun eða rannsóknum á félagslegu
réttlæti en þó unnið með mannréttindi í fjölmenningarmenntun, menntun án
aðgreiningar, sjálfbærnimenntun og borgaramenntun. Lýðræði og
mannréttindi eru einn af sex grunnþáttum menntunar í aðalnámskrá frá árinu
2011 sem gefur vísbendingu um mikilvægi mannréttindamenntunar. Þessi
túlkandi frásagnarrannsókn byggist á lífssögum tíu framhaldsskólakennara,
þar sem grunduð kenning og þemagreining eru notaðar til að kryfja og víkka
út skilning á umbreytandi mannréttindamenntun. Fagþekking sem byggist á
reynslu rannsakandans sjálfs og greiningu hans á mannréttindamenntun,
menntastefnu og skólastarfi á Íslandi, er notuð sem viðbótargögn til að dýpka
greiningu viðtalsgagnanna. Niðurstöður um ástæður kennara fyrir því að
vinna með mannréttindi, aðferðir þeirra, og upplifun af kerfisbundnum
áskorunum eru notaðar til að leggja til umbætur á kennaramenntun.
Niðurstöður benda til að siðferðileg og pólitísk sannfæring kennara, sem
byggist á þvermenningarlegri reynslu, verði veikari vegna skorts á meðvitaðri
þekkingu á mannréttindamenntun. Aðferðir kennaranna endurspegla
áherslu á að læra í gegnum mannréttindi frekar en um mannréttindi eða fyrir
mannréttindi. Þegar kennarar taka upp vanabundna orðræðu og vinnulag
hættir þeim til að gefa mannréttindum lítið vægi. Kennarar segja frá
ófullnægjandi faglegum stuðningi, sem veldur togstreitu á milli þeirra eigin
skuldbindinga um mannréttindi og kerfislægra væntinga. Í rannsókninni eru
færð rök fyrir því að í dag sé vandkvæðum bundið að ræða
mannréttindamenntun sem umbreytandi kennslufræði innan hefðbundins
framhaldsskóla. Beina þarf athygli að mannréttindum í kennaramenntun.
Rannsóknin skilgreinir ramma fyrir mannréttindi sem viðfangsefni í
kennaramenntun sem hefur það markmið að efla þekkingu og færni kennara
í mannréttindamenntun og mannréttindastarfs sem andsvar við kerfislægum
hindrunum. Rannsóknin er framlag til mannréttindamenntunar sem
alþjóðlegs og staðbundins fræðasviðs og undirstrikar ábyrgð og hlutverk
kennaramenntunar í því að viðhalda mannréttindamenningu. |
dc.description.sponsorship |
EIMSKIP University of Iceland grant |
dc.language.iso |
en |
dc.publisher |
Háskóli Íslands, Menntavísindasvið |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Human Rights Education |
dc.subject |
Transformative pedagogies |
dc.subject |
Upper secondary schools |
dc.subject |
Doktorsritgerðir |
dc.subject |
Mannréttindamenntun |
dc.subject |
Framhaldsskólar |
dc.subject |
Framhaldsskólakennarar |
dc.subject |
Kennaramenntun |
dc.title |
Human Rights Education in Iceland: Learning about transformative pedagogies from upper secondary school teachers' stories |
dc.title.alternative |
Mannréttindamenntun á Íslandi: Lærdómur um umbreytandi menntunarfræði af sögum framhaldsskólakennara |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
dcterms.license |
© 2021, Susan E. Gollifer |
dc.contributor.department |
Faculty of Education and Diversity (UI) |
dc.contributor.department |
Deild menntunar og margbreytileika (HÍ) |
dc.contributor.school |
Menntavísindasvið (HÍ) |
dc.contributor.school |
School of Education (UI) |