dc.contributor |
Háskóli Íslands |
dc.contributor |
University of Iceland |
dc.contributor.advisor |
Tinna Laufey Ásgeirsdóttir |
dc.contributor.author |
Gylfason, Haukur Freyr |
dc.date.accessioned |
2024-08-13T10:46:08Z |
dc.date.available |
2024-08-13T10:46:08Z |
dc.date.issued |
2023-03-27 |
dc.identifier.isbn |
978-9935-9717-1-5 |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.11815/4965 |
dc.description.abstract |
Dishonesty and distrust are serious social and economic challenges facing societies
with billions of US dollars lost each year due to income-tax evasion, insurance
fraud, and substantial monitoring costs. The overarching aim of this thesis was to
analyze the two behaviors of interest in Gneezy’s (2005) cheap-talk game.
Specifically, we explore if the behavior of senders in Gneezy’s game can be
interpreted as honest or dishonest and if the behavior of receivers can be
interpreted as trusting or untrusting.
What makes Gneezy’s game particularly appealing is that the experimenter has full
knowledge of the actions of every agent, making it possible to study, in the same
game, honest and trusting behaviors in relation to the agents’ personal and
personality characteristics, which could be important in explaining heterogeneity in
honesty and trust. Therefore, if applicable, Gneezy’s game could be valuable to
those researching honesty and trust as an additional behavioral measure, where the
agents play against an actual and specific adversary.
Evidence from multiple studies provided support for the validity of this
interpretation of actions by agents in Gneezy’s game, specifically in a slightly
modified form. For senders, aggregated multiple observations for their behavior
correlated satisfactorily with the Honesty-Humility personality factor indicating that
both instruments were measuring the same concept. Additionally, when receivers
were prompted that by not making a promise senders could be issuing a warning
to receivers that they might deceive them, the results indicated a strong correlation
between the behavior of receivers and a measure of target-specific trust.
Consequently, Gneezy’s game could be extremely useful to study honesty and trust
and help understand economic, financial, and social activities. |
dc.description.abstract |
Óheiðarleiki og vantraust eru alvarlegar félagslegar og efnahagslegar áskoranir sem
samfélög standa frammi fyrir þar sem milljarðar bandaríkjadala tapast á hverju ári
vegna skattsvika, tryggingasvika og verulegs eftirlitskostnaðar. Markmið þessa
doktorsverkefnis var að kanna hvort hægt væri að túlka hegðun sendenda í mælileik
Gneezy (2005) sem heiðarlega eða óheiðarlega og hvort hægt væri að túlka
hegðun viðtakenda sem lýsingu á trausti eða vantrausti.
Það sem gerir leik Gneezy (2005) einstaklega aðlaðandi er að rannsakandi hefur
fulla þekkingu á hegðun sérhvers leikmanns sem gerir það mögulegt að kanna, í
sama leiknum, bæði heiðarleika og traust í tengslum við bakgrunn og persónuleika
leikmanna sem gæti nýst í að skýra þann breytileika sem er til staðar í heiðarleika
og trausti. Að því gefnu þá gæti leikur Gneezy reynst verðmæt viðbót við aðra
hegðunarmælingar fyrir þá sem eru að rannsaka heiðarleika og traust við þær
aðstæður þar sem leikendur leika við raunverulegan og tiltekinn andstæðing.
Niðurstöður þessa verkefnis styðja við réttmæti þeirrar túlkunnar að hægt sé að
túlka hegðun sendenda og viðtakenda sem annars vegar heiðarlega og hins vegar
trausta. Fyrir sendendur hafði samanlagður fjöldi athugana um hegðun þeirra
ásættanlega fylgni við persónuleikaþáttinn heiðarleika og auðmýkt sem gefur til
kynna að bæði mælitækin hafi verið að mæla sama hugtakið. Að auki, þegar
viðtakendum var gert ljóst að sendendur gætu verið að vara við því að treysta þeim
með því að lofa viðtakendum engu þá var fyrir viðtakendur sterk fylgni á milli
hegðunar þeirra og sértæks trausts.
Að þessu sögðu þá gæti leikur Gneezy (2005) verið mjög gagnlegur til að kanna
heiðarleika og traust. |
dc.language.iso |
en |
dc.publisher |
University of Iceland, School of Social Sciences, Faculty of Economics |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Blekkingar |
dc.subject |
Traust |
dc.subject |
Heiðarleiki |
dc.subject |
Doktorsritgerðir |
dc.subject |
Gneezy |
dc.title |
Interpreting behavior of agents in Gneezy's cheap-talk game |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
dc.contributor.department |
Hagfræðideild (HÍ) |
dc.contributor.department |
Faculty of Economics (UI) |
dc.contributor.school |
Félagsvísindasvið (HÍ) |
dc.contributor.school |
School of Social Sciences (UI) |