Opin vísindi

Browsing by Subject "Nemendur"

Browsing by Subject "Nemendur"

Sort by: Order: Results:

  • Bjarnadóttir, Valgerður S (Menntavísindastofnun Háskóla Íslands, 2018-12-31)
    The aim of this study is to explore how teachers from various academic subjects and programmes describe their pedagogic practice, particularly regarding students’ opportunities to influence what and how they learn, and whether and how their descriptions ...
  • Benediktsson, Artem Ingmar; Ragnarsdottir, Hanna (Eurasian Society of Educational Research, 2019-04-15)
    The paper is part of the qualitative research project Educational Aspirations, Opportunities and Challenges for Immigrants in University Education in Iceland, conducted in Iceland’s three biggest universities. The main goal of the paper is to investigate ...
  • Ragnarsdottir, Hanna; Blöndal, Hildur (Facultas Verlags und Buchhandels AG facultas Universitätsverlag, 2017)
    Introduction Immigration to Iceland has been increasing steadily since 1995 and has reached 7.4 % in 2015 (Hagstofa Íslands, 2016). This fact has brought with it new inspiration and challenges for the educational researcher that seeks to understand ...
  • Kaldalons, Ingibjorg (Menntavísindasvið Háskóla Íslands, 2017-12-31)
    Viðfangsefni þessarar greinar er að varpa ljósi á sjónarhorn kennara og sýn þeirra á það hvaða þættir í eigin starfi og starfsumhverfi hindri stuðning við sjálfræði nemenda og er sjónum beint að kennurum á mið- og unglingastigi. Stuðningur við sjálfræði ...
  • Angantýsson, Ásgrímur (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017-01-14)
    The main concern of this paper is the extent to which students’ expec-tations of first language studies reflect the idea that linguistic proficiency produces social and cultural capital (Bourdieu 2008 and earli-er work). The participants consisted of ...
  • Ragnarsdottir, Hanna; Kulbrandsstad, Lars Anders (Nettverket for språknemndene i Norden, 2015)
    Forskning i forskellige multikulturelle samfund og skoler i de seneste årtier har vist, at mange indvandrere og indvandrerbørn er marginaliserede. Dette har været et incitament for en række publikationer i de seneste årtier om skoleudvikling, læseplaner, ...
  • Sigurðardóttir, Anna Kristín; Magnúsdóttir, Sigrún Harpa (Menntavísindastofnun Háskóla Íslands, 2018-12-31)
    Í þessari rannsókn er leitast við að varpa ljósi á hugmyndir framhaldsskólanemenda um kjöraðstæður til náms samanborið við þær aðstæður sem þeir búa við og möguleika þeirra til að hafa áhrif þar á. Áhrif nemenda á eigið námsumhverfi tengjast hugmyndum um ...
  • Gunnþórsdóttir, Hermína; Barillé, Stéphanie; Meckl, Markus (The Educational Research Institute, 2017-12-22)
    Nemendum af erlendum uppruna hefur fjölgað mikið í íslenskum skólum. Það kallar á að skólar bregðist við námsþörfum þessa nemendahóps. Markmið þessarar greinar er að fjalla um reynslu kennara og foreldra af menntun nemenda af erlendum uppruna. Í ...
  • Jónsdóttir, Kristín (University of Iceland, 2018-06)
    Þessi rannsókn fjallar um tengsl heimila og grunnskóla og markmið hennar var þríþætt: Í fyrsta lagi að lýsa því sem er einkennandi fyrir samskipti heimila og skóla, samstarf foreldra og kennara, og fyrir þátttöku foreldra í skólastarfi. Í öðru lagi ...
  • Volmer, Daisy; Sokirskaja, Aleksandra; Laaksonen, Raisa; Vainio, Kirsti; Sandler, Niklas; Halvorsen, Kjell; Kjome, Reidun; Gizurarson, Sveinbjorn; Muceniece, Ruta; Maurina, Baiba; Dauksiene, Jurgita; Ruuben, Lilian; Björnsdottir, Ingunn; Ratassepp, Tagne; Heinämäki, Jyrki (MDPI AG, 2016-10-13)
    With increased development of medical technology (MT), new challenges emerge related to education and training of pharmacists and other healthcare specialists. Currently, only a few universities in the EU promote MT education and research. Objectives: ...
  • Divanoglou, Anestis; Chance-Larsen, Kenneth; Fleming, Julie; Wolfe, Michele (Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education, 2017-08-31)
    An increasing number of universities offer educational programmes across multiple campuses, as a way of facilitating access to tertiary education and filling the shortage of health professionals in rural and regional settings. Offering an equitable ...
  • Tilea, Monica; Ólafsdóttir, Sigríður; Duță, Oana-Adriana (University of Craiova, Department of Communication, Journalism and Education Science, Center for Scientific Research in Communication Sciences, Media and Public Opinion, 2020)
    In a global context marked by the need to uphold democracy and human rights, education for democratic citizenship (EDC) has increasingly emerged as a prerequisite for shaping active and responsible citizens for the decades to come. The importance ...
  • Stefánsson, Kristján K. (Univeristy of Iceland, 2017-05)
    The importance of school engagement (i.e., the willingness to engage in learning) for school success, such as good academic achievement and low dropout rates, has been well established. At the same time, intentional selfregulation (ISR; i.e., the ...
  • Óskarsdóttir, Gerður G. (Háskólaútgáfan, 2014)
    Efnisyfirlit: Þakkir -- 1. Inngangur -- 2. Framkvæmd rannsóknar -- 3. Viðhorf nemenda, foreldra og starfsmanna skóla -- 4. Skólabyggingar og námsumhverfi -- 5. Stjórnun og skipulag -- 6. Kennsluhættir -- 7. Nám, þátttaka og samskipti nemenda -- 8. ...
  • Magnúsdóttir, Berglind Rós; Garðarsdóttir, Unnur Edda (Menntavísindastofnun Háskóla Íslands, 2018-12-31)
    Á síðustu áratugum hefur töluvert verið rætt um skólavalsstefnur, þar sem árangur á afmörkuðu sviði ræður alfarið aðgengi nemenda að bóknámsbrautum í tilteknum skólum. Skólinn hefur á síðustu áratugum orðið mikilvægur liður í félags- og menningarlegri ...
  • Magnúsdóttir, Berglind Rós; Garðarsdóttir, Unnur Edda (Menntavísindastofnun Háskóla Íslands, 2020-02-03)
    Á síðustu áratugum hefur töluvert verið rætt um skólavalsstefnur, þar sem árangur á afmörkuðu sviði ræður alfarið aðgengi nemenda að bóknámsbrautum í tilteknum skólum. Skólinn hefur á síðustu áratugum orðið mikilvægur liður í félags- og menningarlegri ...