Opin vísindi

Browsing by School "School of education (UI)"

Browsing by School "School of education (UI)"

Sort by: Order: Results:

  • Ólafsdóttir, Sigríður; Laster, Barbara; Stefánsson, Kristján K. (Wiley, 2020-04-04)
    The fields of vocabulary instruction, literacy professional development, and global language issues framed this research. Situated in Iceland, the intervention consisted of professional development for 10th‐grade teachers focused on academic words in ...
  • Kristinsdóttir, Jónína Vala (Svensk Förening för Matematik Didaktisk Forskning, 2017-05-30)
    This collaborative inquiry aims at learning to understand how teachers in schools and a mathematics teacher educator develop their work through participating in a developmental research project. Seven primary teachers worked at improving their ...
  • Þorkelsdóttir, Rannveig Björk; Jónsdóttir, Jóna Guðrún (Háskóli Íslands, Menntavísindasvið, 2020-03-18)
    Á tímum sem þessum þar sem skólastarf er með breyttu sniði er kjörið tækifæri fyrir kennara og foreldra, sem eru heima með börnum sínum, að nýta sér leiki og leiklist. Í gegnum leiklist læra börn að setja sig í spor annarra og styrkja sjálfsmynd sína ...
  • Ragnarsdóttir, Guðrún; Gestsdóttir, Súsanna Margrét (Háskóli Íslands, Menntavísindasvið, 2020-04-14)
    Guðrún Ragnarsdóttir, lektor og Súsanna Margrét Gestsdóttir aðjunkt ræddu um áskoranir og leiðir til að hvetja framhaldsskólanemann af stað í náminu eftir páskafrí. Rúmlega 100 þátttakendur hlýddu á erindi þeirra og sendu inn spurningar. Guðrún og ...
  • Ingólfsdóttir, Anna Þorbjörg (Háskóli Íslands, Menntavísindasvið, 2020-04-01)
    Í dag, 2. apríl, er alþjóðlegur dagur barnabókarinnar sem haldinn er ár hvert á fæðingardegi ævintýraskáldsins H. C. Andersen. Þá er gott tilefni til að minna á mikilvægi barnabókarinnar í lífi barna og ungmenna.
  • Frímannsdóttir, Ingibjörg B (ERJournal, 2015)
    Today’s students demand another approach to learning than the approach taken for students entering the school system 20 to 30 years ago. Modern students’ expectations and demands with regard to how and when they want to study are not the same as they ...
  • Þorsteinsson, Gísli; Gunnarsdóttir, Rósa; Niculescu, Andrei (ICI Bucharest, 2015-03-10)
    The purpose of this paper is to explore the usefulness of the mobile application NeedIT in fostering ideation and idea generation in a school context. After having been used and tested in three public schools a research was undertaken in an elementary ...
  • Guðjohnsen, Ragný Þóra; Aðalbjarnadóttir, Sigrún (Háskóli Íslands, Menntavísindasvið, 2020-04-02)
    Veruleiki ungs fólks og um leið daglegt líf þess á tímum COVID-19 hefur gjörbreyst. Aukinn handþvottur og sprittun handa er aðeins hluti þess sem breyttist í kjölfar faraldursins. Við bættist lítil sem engin skólasókn, engar íþróttaæfingar, samkomubann ...
  • Jónsdóttir, Arna H.; Einarsdóttir, Jóhanna (Menntavísindasvið Háskóla Íslands, 2017-12-28)
    Niðurstöður fjölda rannsókna benda til þess að samstarf starfsfólks leikskóla og foreldra auki öryggi og vellíðan barnanna og efli nám þeirra. Í Aðalnámskrá leikskóla frá 2011 er lögð áhersla á lýðræðislegt samstarf á jafnréttisgrundvelli milli ...
  • Thorkelsdóttir, Rannveig Björk (Melbourne Graduate School of Education, University of Melbourne, Australia., 2018-11-04)
    In this article, I will explore and discuss the meaning of the concept of critical thinking when applied to Icelandic education from a Deweyan perspective. I will explore the concept of critical thinking by referring to the Icelandic philosopher Páll ...
  • Sigurðardóttir, Anna Kristín; Jóhannesson, Ingólfur Ásgeir; Óskarsdóttir, Gunnhildur (University of Aberdeen, 2018-08-11)
    In 2008, new legislation was passed in Iceland on teacher education, requiring a master’s degree as a prerequisite for teaching certification for all school levels from preschools to upper secondary schools. In the same year the Iceland University ...
  • Theobald, Maryanne; Danby, Susan; Einarsdottir, Johanna; Bourne, Jane; Jones, Desley; Ross, Sharon; Knaggs, Helen; Carter-Jones, Claire (MDPI AG, 2015-11-25)
    Play as a learning practice increasingly is under challenge as a valued component of early childhood education. Views held in parallel include confirmation of the place of play in early childhood education and, at the same time, a denigration of ...
  • Ólafsson, Brynjar; Jóelsdóttir, Ásdís (NordFo, Nordic Forum for Research and Development in Educational Sloyd/Craft, 2018-02-11)
    Skolefagene Design og håndverk og Tekstil, har vært obligatoriske fag i grunnskolen på Island siden 1936. Fagene har bakgrunn i husflidstradisjoner og sløyd-ideologien som kom til Island på slutten av det 19 århundre. Nåværende læreplanen for fagene ...
  • Henry, Séverine; Sigurjónsdóttir, Hrefna; Klapper, Aziliz; Joubert, Julie; Montier, Gabrielle; Hausberger, Martine (MDPI AG, 2020-02-23)
    Abstract: Artificial weaning is a standard practice known to be one of the most stressful events in a domestic foal’s life. Research has mainly focused on ways to alleviate weaning stress. However, there is still a need for more detailed research on ...
  • Jack, Róbert (Menntavísindastofnun, Menntavísindasvið, Háskóli Íslands, 2018-02-04)
    Ein leið til að sinna mannkostamenntun er að lesa bókmenntir og greina og ræða mannkosti í þeim með nemendum. Í þessari grein er fjallað um forsendur þess að nota Íslendingasögur til mannkostamenntunar með nemendum á unglingsaldri. Rætt er um mikilvægi ...
  • Jack, Róbert (Menntavísindastofnun, Menntavísindasvið, Háskóli Íslands, 2018-12-31)
    Bókmenntakennsla í anda mannkostamenntunar byggist mjög á því að fjalla um dygðirnar í textanum. Þegar tilraun var gerð með að kenna Laxdæla sögu með þessu móti þurfti að taka saman dygðirnar í sögunni. Í þessari grein er að finna ítarlega greiningu á ...
  • Jakobsdóttir, Sólveig (European Distance and E-Learning Network, 2018-06-17)
    Some distance education programs offer campus sessions in their courses. That has been the case at the University of Iceland – School of Education (UISE) for the past decades. The question is how such sessions are best organised. Lectures and seminars ...
  • Sigurðardóttir, Sigríður Margrét; Sigurðardóttir, Anna Kristín; Hansen, Börkur (Oslo and Akershus University College of Applied Sciences, 2018-11-07)
    The purpose of this study is to explore the roles and responsibilities that national education legislation in Iceland imposes on municipalities in terms of leadership. A qualitative content analysis was applied to explore the relevant national ...
  • Sigursteinsdóttir, Hjördís (Menntavísindasvið Háskóla Íslands, 2017-12-31)
    Að verða fyrir einelti og annarri áreitni á vinnustað hefur alvarlegar afleiðingar fyrir bæði þolandann og vinnustaðinn og einelti hefur jafnvel verið talið meiri skaðvaldur fyrir þolendur heldur en öll önnur vinnutengd streita samanlögð. Markmið ...
  • Guðjónsdóttir, Hafdís; Jónsdóttir, Svanborg R. (Self-Study of Teacher Education Practices, 2016)
    One of the challenges for teachers in the modern world is the continuous search for pedagogy to meet diverse groups of students in inclusive schools. Developing inclusive schools sometimes creates tensions for students and teachers, but at the same ...